Misschien heb je een topjaar op het werk achter de rug. Altijd fijn om dat te horen in het beoordelingsgesprek. Maar hoe vaak hoor je niet: “Je hebt het echt heel goed gedaan, maar ik kan je helaas geen promotie geven”? De meeste vrouwen laten het er dan bij zitten. Maar dat is een gemiste kans!

Waar reageer ik op?

In het normale gedrag van mensen zit het focussen op het laatste gedeelte van een zin vastgeroest. De slechte mededeling: “Ik kan je helaas geen promotie geven” krijgt de volle aandacht. Je stemming verandert er door, je baalt. Je reageert misschien met een lauwe “Jammer” en daarmee zal het gesprek tot een einde komen. Wie nog een beetje een grote mond heeft durft te vragen: “Waarom niet?” en brengt in dat collega’s meer verdienen dan jij. Dan heb je alleen nog maar een discussie, maar geen promotie.

Focus daarom liever op het alsnog halen van de promotie. Dat doe je door je te focussen op het positieve van het gesprek. Je hebt namelijk net een groot compliment gekregen: “Je hebt het heel goed gedaan.” Er is geen reden voor teleurstelling. Geniet van het compliment en ga er uitgebreid op door.

Doorvragen

Het hengelen naar complimentjes zijn wij als bescheiden volk niet gewoon. Probeer het toch maar eens. Herhaal je leidinggevende: “Vind je echt dat ik het dit jaar goed heb gedaan?” De kans dat hij of zij: “Jazeker.” antwoordt is dan heel groot. Dat biedt kansen om door te vragen: “Waar ben je zo enthousiast over?” Dan komen de punten tevoorschijn waar je op hebt gescoord.

Je kunt die punten eventueel zelf nog aanvullen met een aantal successen van het afgelopen jaar. Wat er dan gebeurt met de psyche van de leidinggevende, is dat hij of zij zich focust op de positieve punten. Waarom zou je eigenlijk géén promotie moeten krijgen? Je hebt zoveel positieve punten!

Onderhandelen

Die positieve punten bieden ruimte voor onderhandeling. Wie weet zit die promotie er nu niet in, maar wel over een paar maanden. Maak er een leuk en prettig gesprek van. Op die manier ziet jouw werkgever dat je echt een positief persoon bent, een aanwinst voor het bedrijf. Een aanwinst laten ze natuurlijk niet zomaar gaan.

Loonverschillen tussen mannen en vrouwen

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat er nog altijd grote loonverschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Je kunt dat verklaren door studie, ervaring en het doen van deeltijdwerk, maar daarmee dek je nog niet  de hele lading. Het startsalaris is namelijk ook hoger voor mannen.

man op kantoor
Mannen die op dezelfde functie solliciteren, hebben een grotere kans meer te gaan verdienen dan vrouwen. Dat werkt door in de hele carriere. Op die manier loop je werkelijk duizenden euro’s mis. De meeste vrouwen kunnen echt net zo goed onderhandelen als mannen, maar ze komen niet voor zichzelf op.

Vroeger heb je gehoord: “Meisjes die vragen, worden overgeslagen.” Dat heb je misschien nooit meer losgelaten. Vragen om geld wordt vaak gezien als ‘bedelen’, maar eigenlijk zou het juist een goede motivatie moeten zijn. Denk daarom niet na over: “Meisjes die vragen, worden overgeslagen”, maar over: “Meisjes die zwijgen, hebben de kans niets te krijgen.”