Hijgend en zwetend, je T-shirt plakkend tegen je huid, ren je daar. Af en toe sta je even stil om op adem te komen, waarna je vastberaden weer verder rent. Je loopt hard. Klinkt op het eerste oog niet zo aantrekkelijk hè? Toch is hardlopen meer dan rennen, zweten en hijgen. Zoals de titel al aangeeft kan het een twijfelgevalletje zijn, een groot vraagteken, zwevend boven jouw hoofd: moet ik gaan hardlopen, ja of nee? Voor jullie twijfelaars, hebben wij de voor- en nadelen van hardlopen op een rijtje.

Ren je fit

Ken je dat uitgeputte gevoel, wanneer je een sprintje hebt moeten trekken om de trein te halen? Als je gaat hardlopen is dat verleden tijd; hardlopen is namelijk ontzettend goed voor je conditie. En zeg nu zelf, het is een lekker gevoel als je een sprintje kunt trekken zonder daarna jezelf als een hijgende stoomlocomotief te voelen, toch? Daarnaast is ook goed voor je hele lichaam! Hardlopen versterkt namelijk je banden, spieren en pezen en heb je een paar kilootjes te veel? Hardlopen is een natuurlijk afslankmiddel! Zo voel je jezelf een stuk fitter en zul je je ook zelfverzekerder voelen.

Less stress

Fit lichaam, maar ook een fitte geest. Heb je veel last van drukte en stress? Ren je stress eruit! Hardlopen vermindert namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Uit onderzoek blijkt zelfs dat hardlopen depressieve gevoelens vermindert. Je maakt namelijk tijdens het rennen het gelukshormoon serotine aan. Baaldag? Rennen! Bovendien slaap je hierdoor ook beter. Win-win!

No limits

Hardlopen is niet duur. Oké, je moet even een paar goede schoenen aanschaffen, maar daarna is het alleen jij en de natuur. Bovendien kan hardlopen altijd en overal. Je leert er nieuwe plekjes en nieuwe mensen door kennen. Zo ontwikkel je naast conditie en een gezonder lichaam ook nog eens nieuwe sociale contacten.

Is hardlopen dan een brok positiviteit? Nee, er zijn ook enkele nadelen aan hardlopen.

De klok tikt

Hardlopen kost tijd en discipline. Wil je jouw conditie opbouwen en ervoor zorgen dat je de bovenstaande positieve effecten ook gaat zien? Dan moet je minstens 2 tot 3 keer per week trainen. Het vergt dus wat toewijding! Daarnaast verbrand je relatief weinig energie in vergelijking met de tijd die je er in steekt.

Blessuregevoelig

Het nadeel aan hardlopen is dat het een vrij blessuregevoelige sport is. Je maakt constant dezelfde beweging, in dezelfde houding. De langdurige belasting kan zorgen voor blessures. Wees daarom heel alert op pijn of irritaties als je gaat rennen en stop als deze optreden!

Zoals je ziet, veel minder nadelen dan voordelen! Daarom zeg ik als antwoord op de titel: Pak die sportschoenen uit de kast en rennen maar!